ΕΡΧΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΟΛΛΟΥΣ Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ…

Από το πρωί της Καθαράς Δευτέρας η ευχή που ανταλλάσσεται με φίλους και συγγενείς δεν είναι άλλη από τη ‘’ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ΄΄! 

Σαράντα οχτώ μέρες κρατάει η νηστεία πριν από το ΠΑΣΧΑ, όσες και οι μέρες που νήστεψε ο Χριστός στην έρημο πριν οδηγηθεί στην γη της επαγγελίας. Η νηστεία του Πάσχα λέγεται και ‘’μεγάλη Σαρακοστή’’ επειδή είναι μεγαλύτερη των άλλων, διαρκεί δηλαδή 48 ημέρες αντί 40 ημερών που διατηρείται η νηστεία των Χριστουγέννων και του Δεκαπενταύγουστου.
Εκτός από την πνευματική νηστεία που οφείλουμε όλοι να την πράττουμε για να αποβάλουμε τις κακές σκέψεις που μας δηλητηριάζουν την ψυχή και το μυαλό(ζήλιες, εγωισμούς ,κτλ) η νηστεία είναι μια τεράστια ευκαιρία όχι απαραίτητα μόνο για θρησκευτικούς λόγους αλλά για να ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΘΕΙ ο οργανισμός μας. 
Τα οφέλη της νηστείας:

Η παραδοσιακή δίαιτα της Σαρακοστής, χάρη στα άφθονα λαχανικά και φρούτα, είναι πλούσια σε βιταμίνες(A,C,E), φυλλικό οξύ, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες. ΑΝΤΙΘΕΤΑ είναι ‘’φτωχή’’ σε κορεσμένα ζωικά λίπη. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι οι εμείς οι Έλληνες υπερκαταναλώνουμε κρέας και έχουμε απομακρυνθεί από τη λεγόμενη Μεσογειακή διατροφή. Αντίθετα Βόρειες Ευρωπαϊκές χώρες υιοθέτησαν το μεσογειακό μοντέλο διατροφής και τα ποσοστά παχυσαρκίας σε ενήλικες και παιδιά μειώθηκαν δραματικά.Η νηστεία της σαρακοστής είναι πολύ κοντά σ΄αυτό το ιδανικό μοντέλο διατροφής.

ospria.jpgΤα όσπρια με τη σειρά τους, αποτελούν το ΄΄κρέας΄΄ της νηστείας. Μας παρέχουν σύνθετους υδατάνθρακες αλλά και φυτικές πρωτεΐνες με μηδαμινό λίπος. Αν συνδυαστούν σωστά με δημητριακά(ρύζι, καλαμπόκι) μας δίνουν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας που αντικαθιστούν την πρωτεΐνη του κρέατος(ισάξιες).

lagana.jpgΗ λαγάνα ανήκει στην ομάδα του ψωμιού που βρίσκεται στη βάση της μεσογειακής διατροφικής πυραμίδας, και εκτός από τους σύνθετους υδατάνθρακες(βασική πηγή ενέργειας του οργανισμού μας) περιέχει φυτικές ίνες και βιταμίνες B KAI E.

halva.jpgΟ χαλβάς αποτελεί πηγή ΄΄καλών΄΄ πολυακόρεστων και μονοακόρεστων λιπαρών οξέων χωρίς καθόλου χολιστερίνη.Είναι πλούσιος σε φυτικές πρωτεΐνες και βιταμίνες Β και Ε που βελτιώνουν την καρδιακή και εγκεφαλική λειτουργία.

Τα θαλασσινά(το χταπόδι, γαρίδες ,καλαμάρι, σουπιές). 

 
To χταπόδι είναι το θαλασσινό με τη λιγότερη χοληστερίνη.
Είναι πλούσια πηγή ζωικής πρωτεΐνης, ω-3 λιπαρών οξέων, βιταμινών του συμπλέγματος Β, αλλά και πολλών μετάλλων και ιχνοστοιχείων, με κυριότερα το χαλκό, τον ψευδάργυρο και το σίδηρο. Oι γαρίδες αποτελούν μια θαυμάσια εναλλακτική πρόταση αντί για κρέας. Μία μέτρια ποσότητα 100 γρ. μπορεί να καλύψει το 47% των καθημερινών μας αναγκών σε πρωτεΐνες και να μας δώσει ένα μόνο γραμμάριο λίπους και μάλιστα πολυακόρεστου, δηλαδή τα πολύτιμα ω-3 και ω-6 λιπαρά για τον οργανισμό.

garides.jpgΟι γαρίδες είναι πολύ καλή πηγή σεληνίου, ενός πολύ ισχυρού αντιοξειδωτικού. Είναι πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, απαραίτητες για την καλή λειτουργία του μεταβολισμού, του νευρικού συστήματος και την υγεία του δέρματος και των ματιών. Μας προσφέρουν, επίσης, σημαντικές ποσότητες ιωδίου και σιδήρου. Αξιόλογη είναι και η περιεκτικότητά τους σε ασβέστιο, βιταμίνη D και ψευδάργυρο, που μεταξύ άλλων ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.

kalamari.jpgΤα καλαμάρια ανήκουν στα θαλασσινά, τα οποία είναι γενικά πλούσια σε φώσφορο, ιώδιο, μαγνήσιο, σίδηρο και χαλκό. Η υψηλή κατανάλωση θαλασσινών και ψαριού έχει συσχετιστεί με χαμηλό κίνδυνο εμφάνισης Alzheimer, καθώς και διάφορων μορφών καρκίνου (π.χ. του μαστού και του προστάτη).

kalamaripsito.jpgΙδιαίτερα τα ψητά καλαμάρια αποτελούν ιδανική επιλογή για τις ημέρες της νηστείας, αφού μας παρέχουν πρωτεΐνες και ελάχιστα λιπαρά, από τα οποία τα περισσότερα είναι τα πολύ χρήσιμα ω-3 λιπαρά οξέα. Τα καλαμάρια αποτελούν, επίσης, πολύ καλή πηγή βιταμινών Β2, Β3 και Β12, που είναι υπεύθυνες για τον καλό μεταβολισμό των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπών, για το σχηματισμό των ερυθροκυττάρων και κατ’ επέκταση την αποφυγή αναιμιών. Επίσης, είναι εξαιρετική πηγή σεληνίου (100 γρ. καλαμαριού καλύπτουν το 64% των καθημερινών μας αναγκών σε σελήνιο, που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ενίσχυση της ανοσοποιητικής και αντιοξειδωτικής άμυνας του οργανισμού μας).

soupies.jpgΜία μικρή μερίδα βρασμένης σουπιάς μπορεί να καλύψει το 55% των αναγκών μας σε πρωτεΐνες και δίνει άφθονα ω-3 λιπαρά οξέα, που βοηθούν στην υγεία του εγκεφάλου, των ματιών και του δέρματός μας. Οι σουπιές είναι επίσης πλούσιες σε νάτριο (αλάτι), γι’ αυτό, όταν τις μαγειρεύουμε, είναι σκόπιμο να χρησιμοποιούμε όσο λιγότερο αλάτι γίνεται.

Oι σουπιές είναι πλούσιες σε αμινοξέα και ψευδάργυρο, θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για την παραγωγή ορμονών, που
σχετίζονται με το αναπαραγωγικό σύστημα! Είναι εξαιρετική πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β, με ευεργετικές δράσεις στο νευρικό και το αγγειακό σύστημα και στο μεταβολισμό των λιπών και των σακχάρων. Μας δίνουν βιταμίνες Α, C και φυλλικό οξύ. Μας προσφέρουν, επίσης, σημαντικές ποσότητες ασβεστίου και φωσφόρου. Μία μικρή μερίδα σουπιάς καλύπτει το 50% των αναγκών μας σε σίδηρο, απαραίτητο στοιχείο ιδίως όταν δεν καταναλώνουμε κρέας, όπως στη νηστεία.
Αν στα παραπάνω προσθέσει κανείς τις ελιές όπου είναι χρήσιμες για τη διατροφή μας επειδή είναι πλούσιες σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα,τα ντολμαδάκια και πολλά ακόμα μεσογειακά δηλαδή παραδοσιακά ελληνικά φαγητά οδηγείται στο συμπέρασμα ότι η νηστεία της Σαρακοστής :

● Μειώνει τα επίπεδα χοληστερίνης και τριγλυκεριδίων στο αίμα.
● Βοηθά στην καλύτερη ρύθμιση του σακχάρου και της αρτηριακής πίεσης.
● Προστατεύει από διάφορους τύπους καρκίνου.
● Διαθέτει αντιγηραντικές ιδιότητες.
● Ευνοεί την καλύτερη λειτουργία του εντέρου.

Τι πρέπει να προσέξουμε:
Πολλές φορές τελειώνει η νηστεία και βρίσκουμε τον εαυτό μας με περισσότερα κιλά!Δε πρέπει αυτό να μας φαίνεται παράξενο γιατί η νηστεία αποτελείται κατά βάση από αμυλούχες τροφές οι οποίες όταν λαμβάνονται σε πληθώρα συνήθως αποθηκεύονται με τη μορφή λίπους και μας οδηγούν στην παχυσαρκία. Ιδιαίτερη προσοχή στη νηστεία οφείλουν να δώσουν ευπαθείς ομάδες που έχουν έλλειψη ασβεστίου. Καλό θα ήταν σε αυτές τις περιπτώσεις ή να μην γίνεται νηστεία ή να πραγματοποιείτε για μικρό χρονικό διάστημα.
Σας προτείνω να επιχειρήσετε τη σαρακοστιανή νηστεία για αποτοξίνωση αλλά με μια προϋπόθεση:
1. Να είστε πεπεισμένοι ότι η αλλαγή στις διατροφικές σας συνήθειες θα κρατήσει και μετά τη νηστεία και ότι δε θα πέσετε με τα ΄΄μούτρα΄΄ στη κατανάλωση του κρέατος.
Η ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥΠΑΡΟΓΟΝΤΙΚΗ ΝΟΣΟΣ ΚΑΙ ΔΕ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΤΑ ΚΙΛΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΑΙΣΘΗΤΙΚΟΥΣ ΜΟΝΟ ΛΟΓΟΥΣ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΥΓΕΙΑΣ.ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΤΡΩΜΕ!