Πίνακας: Βιταμίνες

 

Πίνακας Βιταμινών – πηγές, δράση και συμπτώματα έλλειψης/τοξικότητας

Οι βιταμίνες είναι βασικοί διαιτητικοί παράγοντες που εμπλέκονται σε βασικές λειτουργίες όπως η ανάπτυξη, ο μεταβολισμός και η διατήρηση της υγείας. Διαχωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες, τις υδατοδιαλυτές και τις λιποδιαλυτές.

Ας δούμε συνοπτικά πού βρίσκουμε καθεμία, πού μας είναι απαραίτητες και τί επιπτώσεις έχουν η έλλειψη ή η υπερβολική λήψη τους!

Βιταμίνη Διαιτητικές πηγές Κύριες δράσεις Συμπτώματα Ανεπαρκειας Συμπτώματα Τοξικοτητας
Λιποδιαλυτές
Βιταμίνη Α και καροτένια Συκώτι, γάλα, γιαούρτι, τυρί, βούτυρο, σπανάκι, μαρούλι, καρότα, αυγά, κολοκύθα Ανάπτυξη- αναπαραγωγή, όραση, δέρμα, αντικαρκινική δράση Δερματικές παθήσεις, διαταραχές στην όραση, κηλίδες Bitot Πονοκέφαλος, εμετοί, τριχόπτωση, δερματικές αλλοιώσεις, τερατογένεση
Βιταμίνη D (χοληκαλσιφερόλη) Αυγά, γάλα, τυρί, γιαούρτι, βούτυρο, συκώτι Σχηματισμός οστών και δοντιών, μεταβολισμός ασβεστίου και φωσφόρου Ραχίτιδα, οστεομαλάκυνση Υπερασβεστιαιμία
Βιταμίνη Ε (τοκοφερόλες) Ελαιόλαδο, ψωμί, δημητριακά, αυγά, κρέας, συκώτι Παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, αντιοξειδωτικές ιδιότητες, αντικαρκινική δράση Καταστροφή ερυθρών αιμοσφαιρίων, νευροπάθεια, μειοπάθεια Αιμμοραγία
Βιταμίνη Κ (κινόνες) Δημητριακά, φρούτα, σπανάκι, ενδογενώς παραγόμενη(βακτήρια παχέως εντέρου) Πήξη του αίματος Αιμορραγίες, διαταραχές στην πήξη του αίματος Ηπατική βλάβη (μαναδιόνη)
Υδατοδιαλυτές
Βιταμίνη Β1 (θειαμίνη) Μαγιά, όσπρια, χοιρινό, ηλιόσποροι Μεταβολισμός Υδατανθράκων, βοηθάει στην ανάπτυξη, την καλή λειτουργία της καρδιάς και του νευρικού συστήματος Διαταραχή μεταβολισμού υδατανθράκων, μπέρι – μπέρι, ανορεξία, δυσκοιλιότητα, αδυναμία
Βιταμίνη Β2 (ριβοφλαβίνη) Γάλα, συκώτι, αυγά, όσπρια, μανιτάρια, τυρί ρικοτα Μεταβολισμός υδατανθράκων, καλή λειτουργία των νεύρων. Παίζει ενζυματικό ρόλο στην αναπνοή των ιστών. Επιπεφυκίτιδες, Δερματικές παθήσεις, Αδυναμία
Βιταμίνη B3(νιασίνη) Αυγά, γάλα, συκώτι, μοσχάρι, κοτόπουλο, όσπρια Μεταβολισμός υδατανθράκων, καλή λειτουργία των νεύρων Πελλάγρα, επιγαστρικές και νευρικές διαταραχές, στοματίτιδα, γλωσσίτιδα
Βιταμίνη B6 (πυριδοξίνη) Μοσχάρι, συκώτι, κοτόπουλο, τόνος, μανιτάρια Μεταβολισμός λιπών και πρωτεϊνών, σχηματισμός αιμοσφαιρίνης Νεφρολιθίαση, νευρικές παθήσεις, σπασμοί, γαστρεντερικές διαταραχές
Παντοθενικό οξύ Σε όλα τα τρόφιμα, Μοσχάρι, συκώτι, όσπρια, αυγά, δημητριακά Μεταβολισμός λιπών, υδατανθράκων και πρωτεϊνών Μούδιασμα και φαγούρα στις παλάμες, έμετος, κόπωση
Φυλλικό οξύ Μοσχάρι, συκώτι, όσπρια, δημητριακά αυγά, πράσινα φυλλώση λαχανικά Σχηματισμός ερυθρών αιμοσφαιρίων, νευρικές και αναπαραγωγικές διαταραχές. Σύνθεση DNA και RNA. Μεταβολικές διαταραχές, Μεγαλοβλαστική αναιμία, Γαστρεντερικά προβλήματα
Β12 (κυανοκοβαλαμίνη) Γάλα, συκώτι, αυγά, μοσχάρι, κοτόπουλο, ψάρια, ενδογενώς παραγόμενη(βακτήρια παχέως εντέρου) Μεταβολισμός υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λιπών, σχηματισμός ερυθρών αιμοσφαιρίων, φυσιολογία νευρικού συστήματος Διαταραχές στο νευρικό σύστημα, μεγαλοβλαστική αναιμία, γλωσσίτιδα
Βιοτίνη Αυγά, συκώτι, μοσχάρι, δημητριακά Μεταβολισμός λιπών, αμινοξέων και υδατανθράκων Διαταραχές στο μεταβολισμό υδατανθράκων και λιπών
Βιταμίνη C ( ασκορβικό Οξύ) Πορτοκάλια, λεμόνια, τομάτες, πιπεριές, ακτινίδιο, λάχανο, παπάγια, μπρόκολο, γκρέιπφρουτ Ανάπτυξη, άμυνα, διατήρηση ζωής, αντικαρκινική δράση, απορρόφηση σιδήρου. Σκορβούτο, απώλεια όρεξης, επιβράδυνση επούλωσης, αιφνίδια ρήξη τριχοειδικών αγγείων Νεφρολιθίαση