Σωστή Αθλητική Ένδυση

Αθλητική φόρμα

Αποτελεί το κατεξοχήν ενδυματολογικό εξάρτημα για όσους ασχολούνται με τη γυμναστική, αλλά όχι μόνο. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει σε πλήθος χρωμάτων, σχεδίων, τύπων και μεγεθών, πολύ σπάνια ασχολούμαστε επιμελώς με την αγορά μιας αθλητικής φόρμας.Όμως ειναι πολύ σημαντικό και απαραίτητο να προτιμούμε όχι μόνο αυτό που μας αρέσει αλλά και αυτό που θα μας βοηθά να κινούμαστε με ευκολία.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να φροντίσετε κατά την επιλογή μιας αθλητικής φόρμας είναι να αισθάνεστε άνετα όταν τη φοράτε και όχι να είναι σφικτή πάνω στο σώμα σας, διότι δεν του επιτρέπει να αναπνέει και θα κουράζεστε πολύ πιο εύκολα ακόμη και κατά την πιο απλή δραστηριότητα.

Το εσωτερικό της θα πρέπει να είναι κατασκευασμένο από μαλακό, υποαλλεργικό υλικό.Όμως αν παρατηρήσετε στην αγορά κυκλοφορούν φόρμες που είναι εσωτερικά επενδεδυμένα με νάιλον, το οποίο δεν είναι ό,τι καλύτερο για το δέρμα των ποδιών και συχνά προκαλεί κνησμό ή ερεθισμούς λόγω της τριβής από την κίνηση. Είναι προτιμότερο να επιλέξετε κάτι πιο μαλακό ή κατασκευασμένο από πιο προσεγμένα υλικά, που όμως δεν θα σας δημιουργήσουν προβλήματα.

Ο καλός αερισμός του σώματος είναι μείζονος σημασίας. Όταν αθλείστε να θυμάστε ότι πρέπει να ιδρώνετε από την άσκηση και όχι από το σφικτό αθλητικό ρουχισμό. Τόσο το παντελόνι, όσο και η ζακέτα της φόρμας θα πρέπει να απορροφούν τον ιδρώτα και όχι να τον προκαλούν. Αυτό σας επιτρέπει να διατηρείστε δροσεροί και στεγνοί, ιδίως όταν αθλείστε κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Έπισης αυτό που πολλοί ίσως αγνοούν είναι ότι περά από το σωστό υλικό, μεγάλη σημασία έχει και η επιλογή του χρώματος της αθλητικής φόρμας. Έτσι, είναι προτιμότερο να αποφεύγετε το μαύρο χρώμα και γενικότερα ό,τι πλησιάζει στις αποχρώσεις του. Ο λόγος είναι οτι τα σκούρα χρώματα απορροφούν τη θερμότητα του σώματος και μπορούν να προκαλέσουν πλήθος προβλημάτων, που κυμαίνονται από την απλή θερμοπληξία – τους θερινούς μήνες – έως την εκδήλωση μυκητιάσεων και τοπικών ερεθισμών.

Αθλητικές κάλτσες

Οι κάλτσες αποτελούν ίσως το πιο απαραίτητο αξεσουάρ της αθλητικής περιβολής. Όπως και με τη φόρμα, οι περισσότεροι δεν δίνουν σημασία στις κάλτσες που αγοράζουν, δίχως ωστόσο να γνωρίζουν πώς κάτι τέτοιο εγκυμονεί πολλούς κινδύνους,κυρίως τραυματισμούς.

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να προσέξετε κατά την αγορά ενός ζευγαριού αθλητικών καλτσών είναι η άνεση. Το μέγεθος θα πρέπει να συμφωνεί με εκείνο των ποδιών σας και να εφαρμόζει σε αυτά, αγκαλιάζοντάς τα χωρίς να τα σφίγγει.

Το ύψος των καλτσών είναι κάτι που επίκειται στην προσωπική σας κρίση και ποικίλει ανάλογα με τις ανάγκες σας. Όμως είναι πάρα πολύ σημαντικό να είναι κατασκευασμένες από βαμβακερό υλικό και να είναι ελαστικές. Επίσης, δεν θα πρέπει να είναι φτιαγμένες από ιδιαίτερα χοντρό ή ιδιαίτερα λεπτό ύφασμα, καθώς κινδυνεύετε να εκδηλώσετε πομφόλυγες (φουσκάλες) ή ακόμη και να πάθετε διάστρεμμα.

Επίσης, οι βαμβακερές κάλτσες απορροφούν τον ιδρώτα και συνήθως δεν μυρίζουν, αποτρέποντας την εκδήλωση μυκητιάσεων. Οι τελευταίες, μάλιστα, μπορούν να αποφευχθούν ακόμη περισσότερο αν βάλετε λίγη πούδρα στο εσωτερικό των καλτσών, ώστε τόσο το πέλμα όσο και η κνήμη να διατηρούνται στεγνά. Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να προτιμάτε το λευκό χρώμα, καθώς ευνοεί τον αερισμό των ποδιών και διατηρεί την κατάλληλη θερμοκρασία στην περιοχή.

Αθλητικά παπούτσια

Το πιο σημαντικό κομμάτι της αθλητικής περιβολής είναι τα αθλητικά παπούτσια. Τα πόδια μας είναι το στήριγμα ολόκληρου του σώματος και συνεπώς καταπονούνται περισσότερο από τη σωματική άσκηση και ιδίως από το τρέξιμο. Για το λόγο αυτό η επιλογή των κατάλληλων παπουτσιών θα πρέπει να γίνεται με πολύ αυστηρά κριτήρια.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, όταν διαλέγουμε παπούτσια υπάρχουν πολύ παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψην,έτσι ώστε τα παπούτσια να είναι απολύτως κατάλληλα για μας.Επειδή η μηχανική και το σχήμα του ποδιού διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο το ιδανικό παπούτσι είναι διαφορετικό για τον καθένα μας.Επίσης αρκετά παπούτσια είναι σχεδιασμένα με διαφορετικό τρόπο έτσι ώστε να είναι κατάλληλα για συγκεκριμένες δραστηριότητες και επιφάνειες. Συμπερασματικά το ιδανικό παπούτσι πρέπει να επιλέγεται σύμφωνα με το κατά πόσο ταιριάζει στο πόδι και αναλόγως την δραστηριότητα στην οποία θα χρησιμοποιηθεί.

Αρκετές έρευνες αποδεικνύουν ότι τα ακατάλληλα παπούτσια και η κακή εκδιομηχανικήτου ποδιού αποτελούν παράγοντες πρόκλησης τραυματισμών των κάτω άκρων. Μερικοί από αυτούς ειναι  η πελματιαία απονευροσίτιδα, τενοντίτιδα αχειλίου τένοντα, σύνδρομο τριβής της λαγονοκνημιαίας ταινίας και κάταγμα κόπωσης. Οπότε είναι πολύ σημαντικη η επιλογήτου κατάλληλου παπουτσιού για την πρόληψη τραυματισμών.

Όταν δοκιμάζετε παπούτσια πάντα να φοράτε κάλτσες ή οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιείται έτσι ώστε να εξασφαλίσετε ότι αισθάνεται βολικά. Σαν γενικός κανόνας το μπροστινό μέρος του παπουτσιού δεν πρέπει να είναι σφιχτό. Ταυτόχρονα όμως η φτέρνα πρέπει να σταθεροποιείτε ικανοποιητικά στο πίσω μέρος του παπουτσιού. Δοκιμάστε αρκετά παπούτσια μέχρι να βρείτε το καταλληλότερο. Αν προσέξετε ότι το παπούτσι τρίβετε πάνω σε ένα συγκεκριμένο σημείο του ποδιού δοκιμάστε ένα άλλο διότι με την χρήση θα δημιουργηθεί φούσκα στο σημείο αυτό. Πρέπει επίσης να νιώθει άνετα από την πρώτη στιγμή που θα φορέσετε τα παπούτσια και να μην περιμένετε με τον καιρό να προσαρμοστούν.

Όταν λυγίζει ένα παπούτσι πρέπει να λυγίζει μόνο το μπροστινό κομμάτι του και όχι ολόκληρο (εικόνα 1). Το παπούτσι πρέπει να είναι άκαμπτο στην μέση και προς τα πίσω για να προσφέρει σταθερότητα στα οστά του ταρσού. Τέλος το πίσω μέρος του πρέπει να είναι αρκετά άκαμπτο. Έτσι ώστε να υποστηρίζει την φτέρνα και την ποδοκνημική άρθρωση.

Εικόνα 1 – Ελαστικότητα του παπουτσιού

Είναι πολύ σημαντικό να επιλεχθούν παπούτσια τα οποία είναι σχεδιασμένα για τον τύπο του ποδιού σας.
Υπάρχουν τρεις τύποι ποδιών:
Κανονική ποδική καμάρα
Μεγάλη ποδική καμάρα (πλατυποδία)
Μικρή ποδική καμάρα (κοιλοποδία)
Ένας φυσιοθεραπευτής ή ένας ποδίατρος μπορούν να καθορίσουν τον τύπο του ποδιού σας.  Επίσης η παρακάτω δοκιμασία θα σας βοηθήσει να καθορίσετε μόνοι σας τον τύπο του ποδιού σας. Μετά από το μπάνιο και ενώ τα πέλματα σας είναι ακόμη υγρά πατήστε πάνω σε μία στεγνή επιφάνεια. Έπειτα κρατήστε το αποτύπωμα που έχετε αφήσει. Αν η καμάρα που παρατηρείται στο πέλμα σας είναι σχεδόν ευθεία (εικόνα 2) τότε έχουμε πλατυποδία, εάν είναι μια έντονη καμπύλη (εικόνα 3) τότε έχουμε κοιλοποδία και τέλος αν η καμπύλη είναι ανάμεσα στις δύο προηγούμενες (εικόνα 4) τότε το πόδι έχει φυσιολογική καμάρα.


Εικόνα 2

Εικόνα 3

Εικόνα 4

Ένας άλλος τρόπος είναι πάνω στο αποτύπωμα να εντοπίσουμε τα σημεία  A, B και C όπως δείχνει η παρακάτω εικόνα (εικόνα 5) να μετρήσουμε τις αποστάσεις AB  και BC και να τις συγκρίνουμε. Εάν η AB είναι μεγαλύτερη της BC τότε έχουμε κοιλοποδία ενώ αν συμβαίνει το αντίθετο έχουμε πλατυποδία.

Εικόνα 5

Πόδι με φυσιολογική καμάρα

Το ιδανικό παπούτσι πρέπει να έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μην υποστηρίζει το πόδι με ιδανικό τόπο αλλά να προσφέρει άνεση, σταθερότητα και ικανοποιητική απόσβεση των φορτίσεων.

Πόδι με μεγάλη ποδική καμάρα (πλατυποδία)

Το ιδανικό παπούτσι πρέπει να έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να είναι άκαμπτο στην μέση και  να προσφέρει υποστήριξη της ποδικής καμάρας. Ο στόχος αυτού του σχεδίου είναι να αποτρέπει την ανάσπαση του έξω χειλούς του ποδιού (εικόνα 6) και να διατηρεί την κυριότητα της ποδικής καμάρας.

Εικόνα 6

Πόδι με μικρή ποδική καμάρα (κοιλοποδία)

Το ιδανικό παπούτσι πρέπει να έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρει επιπλέον απορρόφηση των κραδασμών. Επίσης ο σχεδιασμος πρέπει να επιτρέπει την ανάσπαση του έξω χείλος  του ποδιού (εικόνα 6).

Τέλος αφού καθοριστεί ο τύπος του ποδιού πρέπει η επιλογή του παπουτσιού να γίνει συνυπολογίζοντας την δραστηριότητα που θα το χρησιμοποιήσετε (π.χ. τρέξιμο, περπάτημα, τένις, κ.τλ.)

Αν τα χρησιμοποιείται στο τρέξιμο επιλέξτε μαλακές επιφάνειες (π.χ γρασίδι)
Τα αθλητικά παπούτσια να τα χρησιμοποιείται μόνο για το άθλημα και όχι ολόκληρη την μέρα
Καθαρίζετε τα παπούτσια σας με μια βούρτσα, σαπούνι και νερό. Μην χρησιμοποιείται πλυντήριο.
Μετά το πλύσιμο αφήστε τα παπούτσια να στεγνώσουν χωρίς στεγνωτήριο ή πιστολάκι μαλλιών.

Συνοπτικά τα παπούτσια γενικά αντικαθιστούνται μετά από 600 με 1000 χιλιόμετρα όπου χάνουν την αποσβεστική τους ικανότητα και αυξάνουν την πιθανότητα τραυματισμού. Ένας άλλος πρακτικός τρόπος είναι να τα αντικαταστήσετε όταν παρατηρείται οριζόντιες γραμμές στο μέσον της σόλας (εικόνα 7).

Εικόνα 7

πηγή Hellas athletic